cuki régi ház |
hamar meg1eztünk, hogy ez jó lesz, és kedden reggel nekivágtunk.
7fő este még ment az agyalás, hogy alig van otthon kenyér, miből csináljunk szendvicset? végül abban maradtunk, hogy elmegyek reggel a boltba. így is lett, hoztam kenyeret meg csigát, túrós táskát. a finompékáru szar volt, mint általában, a kenyér oké, bár belseje kalácsos jellegű volt, tehát ez kovászt, lassú kelesztést nem ért meg.
reggeli sokk
kimentem a házból a biciklimért, hogy a boltig tartó 500 m-es távolságot mihamarabb leküzdjem. benyitok a nyúlházba...biciklim, sőt a biciklik sehol. elszaladok a kamrakulcsért, ott sincsenek. úristen, ellopták? nemá! ez itt a vég! a kocsi tetején se volt. megnéztem még 1x, de hát annyira vak nem lehetek, hogy nem veszek észre 2 biciklit... aztán megkérdeztem tesómat, hol vannak a bringák, ugye ő tette el őket. igen, este bepakolta a csomagtartóba, huhh
kocsiút
a 86-os úton kocsikáztunk rédicsig. a kamionforgalom közepes volt, rosszabbra számítottam. 1x tesóm megelőzött szép sorjában hármat, akik valamelyik faluban (!) visszaelőztek minket. bosszankodott is miatta, hogy ezért kár volt a benzint pazarolni. megdöbbentő, hogy 7közben reggel 7kor a kamionok 60-70-nel rongyolnak lakott területen...
szlovénián viszonylag gyorsan átvágtunk, csak pár km-es az a szakasz. bár a térképen való eligazodással már ekkor elkezdett meggyűlni a bajunk. tesóm sok éve vásárolt horváto-szlovénia-? térképe elég szarnak bizonyult a későbbiek folyamán, és annyira hülyén is volt megszerkesztve, hogy jó sok időbe telt, mire valamelyest eligazodtam rajta a navigátor ülésben.
varasd mellet, jalkovecben tettük le az autót 1 templom melletti parkolóban. én javasoltam, hogy ne a városban, hanem kijjebb parkoljunk, azonban tesómnak igaza van, hogy városban érdemesebb, mert ott talán még ingyenes kijelölt parkolóhely is akad. sebaj, ez a templom és környezete jónak tűnt, tiltó táblát nem láttunk. erre nagyon figyelni kell a horvátoknál, mert ők nem viccelnek, ha tilosban parkolsz. 1ből szállítanak elfele. nyilván a tengerparton izgalmasabb a dolog, hiszen ott eléggé korlátozott a parkolóhelyek száma. meg zadarban :) itt a szüleim autóját is eltüntették. néhány 100/1000 (?) kúna leperkálása után vissza is kapták...
rögtön jövünk |
elpakoltuk a sok kaját. én mindig abban a hitben élek, hogy amit reggel összeállítottam, az bőven elég lesz. hát nem. ráadásul én csak 1 kulacsot hoztam haza, így ilyen izészíjjal 1 másfél literes flakont kellett rögzítenem az alsó kulacstartóba.
nagyon iparkodtunk a pakolással, mert mennünk kellett. alig vártuk az 1. kukoricást :) ami pár km után fel is kínálkozott.
tehát megkönnyebbülve kezdtük a túrát. úgy döntöttünk, hogy a sljemet terveinkkel ellentétben nem az északi, hanem a déli oldalról másszuk meg. így biztos 160 km fölött leszünk. az út pofonegyszerű, megyünk 1 úton, majd át a másikra, ahonnan dobunk 1 jobbost, és máris a big lábánál találjuk magunkat.
hát nem.
kerékpáros útvonal m. bistrica felé |
extra pihenések nem nagyon kellettek, mert baromi gyakran meg kellett állni térképet nézni vagy kérdezgetni. 1 idő után már nem kérdeztem, hogy esetleg beszél -e angolul, hanem mondtam angolul és kész. a horvát település neveket kereste úgyis mindenki a szavaimban.
párszor azért megérzés szerint mentünk.
na, vmi időrendet tartsak. így 2 7 után elég nehéz.
a plébánia ? |
az utak jók voltak, forgalom gyér. csodálkoztunk, hogy ilyen jó körülmények között tekerhetünk, és vajon mikor romlik el?
marija bistricában megálltunk. ott van 1 szép templom1üttes ...na most megnéztem, ez 1 horvát nemzeti zarándokhely. nagyon szépen rendbe volt tartva, kevés turista lézengett a környéken. nem láttam galambokat, és direkt felnéztem, galambok ellen kitűzdelt pálcák sem voltak a templom épületén.
a városba egy jelzett kerékpárúton mentünk, ami még nyugisabb volt, mint az addigi út. bár azért ott is meg kellett állni agyalni, hogy akkor most merre menjünk.
megtaláltuk a 29-es utat némi segítséggel, és azon rongyoltunk tovább zágráb felé.
jó a szemüvegem? |
kis hegyi úton közelítettünk zágráb fele, de már elvesztettük a fonalat. nem akartunk bemenni a városba, mert az ottani kavirnyálás erősen rabolja az időt, és már így is meg voltunk csúszva. azt hittük, 1-kor már a szerpentinen fogunk kacsázni, de attól nagyon távol voltunk.
tesóm úgy érzte, itt az ideje jobbra kanyarodni, s ez bejött, rátaláltunk arra a "főútra", ami a bighez vezetett. 1 nemrégen zágrábba költöző nő nem tudott segíteni, de átirányított minket 1 közeli coffee barba, ahol a pultoscsaj készségesen elmagyarázta, hogy igen, ez az az út, ami a sljemere vezet, de kanyarog, tele van leágazással, úgyhogy kérdezgessünk. ekkor én még mindig nem értettem, hogy milyen az az 1enesen odavezető főút, amin el lehet tévedni...
bementünk a szomszédos boltba, ahol otthagytunk 34 kunát -most megnéztem, 1200 forintot-, ebben benne volt 2 félliteres ivójoghurt, 2 péksüti és 1,5 l ásványvíz. asszem ennyi. megállapítottuk, hogy horvátországban is tudnak millió pernyére hulló semmitmondó pékárut csinálni. 1 helyi karlovackót fogyasztó idősebb figura tesómtól megkérdezte, hogy svédek vagy finnek vagyunk -e.
bekajáltunk, majd továbbálltunk. nemsokára el is vétettük az irányt. kibaszott jó volt lefele suhanni, de ha hegyre megyünk, akkor lehet inkább felfele kéne menni...
1 benzinkútnál elmagyarázták, merre forduljunk vissza, sőt térképet is nyomtattak nekünk.
mondjuk így, a hegy lábánál megláttam 1 országútis csajt, akitől megkérdeztem, hogy jó úton vagyunk -e a sljeme fele. igen. úgy otthagyott minket, mint a szart, valami nemzeti válogatott versenyző lehetett. ű
kellemes emelkedő volt, a napszemüvegemet is levettem, árnyékban haladtunk felfelé.
igen vettem 1 napszemüveget. ez aztán torzítja a sárgát: minden sárga ház barackszínűnek látszik benne, én meg szörnyülködtem, hogy ezek a horvátok miért festik ilyen undorítóra az összes házat? nem kételkedtem a szemüveg színvisszaadóképességében, hiszen amikor életemben 1x voltam családilag horvátországban teljesen elképesztettek a rondábbnál rondább házak meg színek, gondoltam itt is követik ezt a vonalat. aztán kiderült, hogy azok normál sárgák. a tarló meg a kiszáradt fű is rózsaszín vörösnek tűnik benne, gyanús lehetett volna ez a szemüveg. mind1, legalább a fejemen tartotta a másik szemüvegemet, és nem hunyorogtam. ez fontos, hiszen >30 a szarkalábak 1re vaskosabbak lesznek.
az ideális emelkedő |
ilyen fasza utat ritkán tud6unk a kerekeink alatt. sima, széles, 1irányú, körbe erdő, meredeksége ideális, hátul az utolsó előtti előtti lánckeréken surrogott a lánc. az ideális szerpentin.
néhol ki lehetett látni az erdőből. kiderült, hogy van 2 tv-torony, vagy legalábbis 2 torony meg 2 fehér félgömb. nem néztük meg, hogy melyik a big pont. gondoltuk az út 1enesen odavezet. ennyi horvát út-tapasztalattal a lábunkban nem is értem, miért csodálkoztunk, hogy nem találjuk meg 1.re találtunk 1 útleágazást balra, amire nem az volt kiírva, hogy sljeme, de irányba jó lett volna. szerencsére 2 helyi biciklis jött szembe, akik útbaigazítottak minket: guruljunk vissza másfél km-t, és jobbra lesz az út. remek.
eléggé el volt rejtve, azon már meg sem lepődtem, hogy ez is 1irányúnak volt jelölve.
megálló. ebből volt vagy 100 |
a torony tövében megkajáltunk, néhányszor meg hánytuk-vetettük, hogy merre menjünk haza, természetesen már a főút játszott 1. helyen, ami vélhetőleg kevésbé meredek és dimbi-dombi, mint az alsóbbrendű utak. csak meg kell találni :) bosszankodtunk, hogy mennyire megcsúsztunk időben, ekkor lehetett avgy du. 4 óra, és még hátra van közel 100 km, sanszos, hogy sötétben érünk vissza az autóhoz, főleg, ha ennyit kell kérdezgetni...
na mind1, elindultunk.
a lejtő nagyon király volt, pár hajtűkanyarral tarkítva, forgalom nulla.
sejtettük, merre kell menni, persze kacifántosan lőttük be az utat. mindig a fura jelzések, a szar térkép, az állandó kérdezgetés. így lassan lehet haladni.
valami kisvárosban megálltunk kajáért, mert kiettük magunkat a vagyonunkból. kunára pontosan annyit fizettünk, mint az előző helyen. vettünk 1 bagettet, 2 ivójoghurtot, 3,5 l ásványvizet és 1 sajtkrémet.
vmi üzem mellett ismét a helyiek segítségét kértük, s kb. 500 m múlva elveszítettük a fonalat. kész. sose érünk vissza az autóhoz. hogy lehet itt kiigazodni?!
kilátás |
így begurultunk varasdba, és fingunk nem volt, hogy találunk ki. közben sötétedett. a varasdi kolbászolásunk miatt a bringaboltos jóslata nem jött be, miszerint 9-re a kocsinál vagyunk...
aztán emberi segítséggel rátévedtünk a jalkovec felé vezető útra. aminek a végén megerőltettük a memóriánkat, hogy akkor most jobbra vagy balra induljunk el, hogy megtaláljuk a templomot. 1.re sikerült belőni a helyes irányt, s már csak azon izgultunk, vajh megvan -e még a kocsi?
megvolt.
gyors pakolás, kézmosás, be az autóba, és go home.
hazafele már könnyebb volt.
szóval aki tőlem kérne tanácsot, hogy menjen a sljemére, normális választ nem tudnék adni, csak vonogatnám a vállamat. talán turista térképpel vagy gps-szel.
kaja kb.
1 kakaóscsiga
1 túróstáska
3 müzliszelet
3 banán
4 szendvics
1 csokis croissant
fél bagett körözöttel
2 x 500 ml ivójoghurt
víz
____________
210 km-re. tesóm tudja, hogy én menet közben nem tudok enni, ezért toleránsabb velem :) meg kéne tanulnom. annyit már elértem, hogy ha kibontok 1 müzliszeletet, akkor azt előveszem a zsebemből és megeszem. elég gyakran, tehát pontosan jókor, megálltunk enni, ezért nekem is jól ment a tekerés, bár nagyrészt tesóm szélárnyékában mentem. ez a teljesítményemből levon valamennyit. mind1, meneküljünk, a de én nő vagyok mondat mögé :)
most is bebizonyosodott, hogy enni kell. ha éhes vagyok, akkor késő. tesóm mindig megelőzte az éhségeimet azzal, hogy megálltunk kajálni. asszem az evéssel rontottam el az idei velence 280-at. lehet mégis megcsinálom jövőre csak több odafigyeléssel? :)
vonat |
a nyakam sem fájdult meg hála a napszemüvegnek, ami az orromon tartotta a dioptriás szemüveget, és így nem kellett hülye pozícióban tartanom a fejemet.
itt van ez a tábla, jól megnéztem magamnak, hogy jé, ilyen magyarországon nincs, mire a nemtom hányadiknál rájöttem, hogy van, csak nálunk gőzmozdony van rajta, nem ilyen modern villanyvonat :)
vonatról jut eszembe. tekertünk fel 1 dombra, tesóm elől. 1 idióta alakú -S ?- vasúti átjárón ment át, amikor az átjáróban nekiállta megelőzni 1 kamion. utána rögtön jobbra kanyarodott az út és 10 %-os emelkedőként folytatódott. tesómnak le kellett szállnia, hogy el ne sodorja az az idióta...
utunk során annyi x % lejtő/emelkedő táblát láttunk, mint még soha. számolni kellett volna. számuk megközelíti a megkérdezett emberek számát.
szumma: jó volt ez a horvát tekerés. meg hosszú is. 50 km-rel és 3-4 órával aláterveztük, de megoldottuk és ez a lényeg :)
1 megjegyzés:
petrobike.hu
kb 5000 ft (most 3490 ft) korul szokott lenni dioptrias betetes kerekparos szemuveguk "MIGHTY" neven
ez az
http://www.petrobike.hu/components/com_virtuemart/shop_image/product/MIGHTY_NAPSZEM___4f6b59f004359.jpg
http://www.petrobike.hu/termekek?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=963&category_id=65
Megjegyzés küldése