2015. február 2., hétfő

diéták

diéták avagy táplálkozási rendszerek
sokat gondolkodok én ezeken a kajákon.

amikor elolvastam a paleolitot, akkor az tűnt logikusnak. kipróbáltam, azonban 3 (2?) 7 után feladtam.  1) gyorsan felszívódó szénhidrátok nélkül nem élet az élet. 2) ez a vér-paleo is csak annak való, aki nem csinál semmit egész nap, csak ül. saját tapasztalatból vonom le a következtetést. amikor megettem ebédre du. 1 körül 1 nagy (vagy 2 ?) csírkecombot=alsó+felső zöldség körettel, és fél 5-kor kitekertem a wekerléről a deák térre, azt hittem, éhen halok. na, ebből az 1 alkalomból vontam le a következtetésemet :) ha gyorsan égetek, gyorsan pótolnom kell. erre a hús+zöldség nem alkalmas, hegyet mászni ezekkel nem lehet.

elekezdtem tóth gábort hallgatni és olvasni, ő meg a húsmentes élet mellett teszi le a voksát. ez is meggyőző. annyiban 6ott, hogy vettem kölest, barnarizst, zabpelyhet, több zöldséget eszek.

aztán elkezdtem edzésre járni, és az edző  azt mondja, sok fehérjét kell enni. hús, tojás, túró, sajtok. hát, a tojásban k. kevés a fehérje. a tojfehérjének nagy része víz. abból nem sok konkrét fehérjét lehet bevinni a szervezetbe. a túróban valamivel több van. nem beszélve a fehérjeporokról. de én olyat nem akarok fogyasztani. ki tudj,a mi van bennük. így történik meg az, hogy edzés után mindenki fehérje turmixot iszik, kivéve engem, é szénhidrátot eszek :) én csak erősebb akarok lenni, nem izmosabb. kinek hiányzik a ruhatár lecserélése? (sajnos nyár óta némi zsír felszaladt. visszatérni a 60 kilóhoz, az volna a jó. nem az edzés következtében nőtt a testsúlyom...)
az idevágó húsos (hamburgeres) rész 1 következő bekezdésben.

arra jutottam, hogy ez a sok diéta/táplálkozási rendszer az élelmiszer importra épül. a paleósok a kókuszliszttel meg az istentuggya mikkel... szóval ha nem lenne olaj, akkor nem fuvaroznának ennyi élelemiszert az országok között, nem ismernénk 1 csomó dolgot. mondják, hogy egészséges az olívaolaj. nem tudom. én szeretem nagyon, ezért el is hiszem róla, hogy egészséges.
a nagy élelmiszerimportkodás az ipari forradalommal indul6ott el. ez mondjuk 1850. nem nézek utána, hogy pontosan mikor volt. 160 éve. tehát az emberi genomnak csak 160 éve volt arra, hogy idomuljon a mindenféle idegen élelmiszerhez. oké, a gazdagoknak több, mert ők hozzájut6tak drága fűszerekhez, mindenféle külföldi cucchoz. de ők kevesebben voltak, mint a nép. az jó kérdés, hogy 1850-ben a népesség hány %-a volt tehetős és hány %-a nem. vajon ezek az arányok mennyit változtak? csak európát és észak-amerikát tekintve. hogy könnyebb legyen átgondolni. ennek se nézek utána. szóval azt mondom, hogy az élelmiszer import kicsúcsosodása nem 160 évvel előttre tehető, hanem csak 80. 80 év. 80 éve volt az emberiségnek ahhoz, hogy hozzászokjon az idegen országban termett/termelt élelmiszerhez. a paleósok meg aszongyák, hogy a gabonához xxxezer év alatt se szoktunk hozzá. tehát xxxezer év vs. 80 év. nos, valóban nem szoktunk volna hozzá? oké, a búza kb. olyan olaszországban, mint magyarországon, de pl. itt nincs olajbigyó.
tehát szerintem a földrajzi megközelítés a helyes, nem az időbeli, ha az embereket vizsgáljuk. arról nemtom lehetne -e kuattást vezetni, hogy az ide-oda telepítgetett népek milyen kárt szenvedtek az új kaják miatt.

amúgy én a mérsékelt húsfogyasztás híve vagyok. ez a nagyipari állattartás és vágás elképesztően nagy vízigényű lehet és 1 csomó hulladékot termel, amire külön iparágakat találtak ki, hogy eltüntessék ezeket (átev, döggyár). erről 1 külön posztot fogok írni. most közelebb vagyok a témához, mint bármikor, ui. fatter kisvárdáról a vágóhídról mindenféle ember által hasznosítatlan állatrészt fuvarozgat (dögözik- mondjuk mi). elöljáróban annyit, hogy kisvárdán naponta 130.000 csirkét vágnak le. el lehet képzelni, hogy mennyi vér, toll, bél keletkezik. mennyi állat ér oda elpusztulva. mennyi megy aztán hulladékba vagy esetleg átcímkézik honfitársaink, s nyugodt szívvel eladják honfitársainknak- az igaz magyarok...
még 1 vicces sztori: vhol ausztriában van 1 ilyen nagy telep, ahova mindenféle elhullott állat érkezik. kb. az van, hogy odaállsz a kamionnal a mérlegre, megnyomod a gombot, hogy neked 20 tonna dög kell, s kifolyik 20 tonna dög, lehúzzák a kártyádról az összeget, s mész tova.
apa mondta, hogy múltkor 1ik kamionos mesélte, hogy ott állt a mérlegen, a kamion szépen tellett, s 1x csak belepottyant 1 ló is, lábakkal fölfelé. nagyon izgult, hogy mi lesz, mert kilógott a lóláb hahaha, s a pótkocsi teteje úgy csukódik be, mint 1 liftajtó, s ha a láb kilóg, akkor nem csukódik be hézagmentesen a tető. de szerencsére ráesett 1 disznó, és a ló elfordult :)

ezek után... a hamburger sztorit holnapra halasztom  :)

Nincsenek megjegyzések: