2015. február 24., kedd

jászberény

igyekszem nem túlpihenni magam, ezért beiktattam 1 hosszadalmasabb biciklizést a cbi farsang előttre.
jó időt mondtak, mindenképpen meg kellett ragadni a szombatot.
mivel fixxel mentem, nem terveztem dombokat, így maradt az alföld. jászberényt néztem ki. húhú, szellemváros, lehel gyár... hát nincs szellemváros, ui. működik a hűtőgyár electrolux néven. más látnivalót nem találtam a városban. no, nem mintha megerőltettem volna magamat a keresésben. balázs később tájékoztatott, hogy van 1 állatkert jászberényben, azt megnézhetjük.
az útvonal hasonló volt a múltkorihoz, amikor turára mentünk. erről nem készült beszámoló, ha jól emlékszem. mivel a 7en elkezdett téliesedni az időjárás, gondoltam, hogy nem 8-kor kéne az örsön találkozni, hanem 9-kor. így is lett.
ekkorra már kisütött a nap, és maglódon végképp bebizonyosodott, hogy túlöltöztem magam: 2 aláöltöző, széldzseki, fűthető talpbetét, vastag kamásli, hosszú biciklis nadrág, rajta térdmelegítő. így néhány ruhadarab a hátizsákomban landolt: kamásli, térdmelegítő, 1ik aláöltöző. végig napsütésben tekertünk, nem árnyékolták be ősfenyvesek az utunkat, így a hőérzetem pont jó volt.
fú, 1x elbambultam, s lekormányoztam a biciklit az útról a padkára. visszarántani nem lehetett, mert lejjebb volt a laza padka, így kigurultam valahogy. a szó szerint földben fékezni se lett volna értelme. megálltam. annyira megijedtem, hogy még erős szívdobogásom se lett. balázs meg rámcsodálkozott, hogy meg akarok állni. hát nem, csak elbasztam :) tessék, ezért sem jó az út széléhez közel kerékpározni.
a környék jellegzetes autósa: kis kocsi utánfutóval. ezek hasonlóak a pesti taxisokhoz, tartják a max. 20 cm oldaltávot, s miután megelőztek, bevágnak eléd (esetleg le is kanyarodnak jobbra). nem győztem anyázni...
még nem bicikliztem igazi alföldön fóliasátrak között. jellegzetesség még, hogy az út nem ívesen kanyarog, hanem gyakran szögletesen. nekem tetszett a táj, vagy ha az nem is, csak biciklizni az alföldön. sajnos kibaszott rendetlenség van az utak mentén. az árkokban, csatornákban, nyiladékokban halomszám áll a szemét. simán odaborogatva vagy műanyag zsákokban. ettől mindig kiborulok. az emberiség zsákutcája a homo purgamenus (szemetelő ember- én találtam ki). mindig kiakadok, hogy  mennyire igénytelenek és felelőtlenek az emberek: kiviszik a leglehetetlenebb helyekre a szemetüket. kitől tanulták? nem zavarja a szemüket? tökmind1, hogy milliomosról vagy hajléktalanról van szó. ha azok mind meghalnának hirtelen, akik szemetelni szoktak, nem sokan maradnánk a földön :) namind1.

honnan tudod, hogy megérkeztél az alföldre? bringások ki vannak tiltva az útról, takarod6nak az un. kerékpárútra. oké, oké, láttunk használ6ót is. tőlem az is lehet, hogy a helyi arcok annyira szarul és sokan közlekednek  biciklivel, hogy inkább csináltak nekik bicikliutat. az ilyen átkiránduló mókusok meg úgyis olyan kevesen vannak, hogy rájuk nem alapoznak. azért fel megy bennem a pumpa: amikor 60-ban voltunk, beértünk a városba a 21-es úton, 1ből kint van a piros karika, de bicikliút/sáv az nincs. ez 1 eszementség, hogy városon belül nem lehet a főútvonalon biciklizni.
a tavasz előszele érződött szombaton. kisütött a nap, 1ből előkerültek az autók. pár hete alig volt forgalom a 31-esen, most meg 1folytában előzgettek minket az autók. ezért úgy 6ároztunk, hogy szentmártonkátán letérünk róla, és kisebb forgalmú úton folytatjuk. most nézem a térképet, sokat nem nyerünk volna vele, úgy meg főleg, hogy pusztamonostor irányába kerültünk :) így legalább biciklizhettünk szembeszélben. oké, bevallom, én is nagyon vártam már a jászberény táblát, nem csak balázs. 1 előtt gurultunk be a városba. megláttok a zoo táblát, s akkor még lelkesen követtük, megnézzük az állatkertet. aztán odaértünk 1 kereszteződéshez, ki volt írva, electrolux, zoo. engem az időszűke valamint a tökéletes szembeszél érzete hamar elkedvetlenített az állatkerttől. amúgy zsírúj út vezet arrafelé (az electroluxba), vele párhuzamosan 1 szuper 2sávos bringaút. megálltunk. mi legyen? balázs közölte, hogy nála csak ezer ft készpénz van, és ezeröt a beugró. én levontam a következtetést, hogy akkor ő tulajdonképpen nem is akart bemenni az állatkertbe, ha nem hozott elég kp-t :) és balázs azt mondta, hogy zebra valószínűleg nincs, így meg semmi értelme nem volt kifizetni a belépőt :)
1 út maradt: irány a krimó. ahol templom van, ott kocsma is. templomtoronyból és víztoronyból is akad bőven a városban.
a hatvani úton gurulgattunk. emberek sehol (ebédeltek vagy mi), autók se nagyon. vicces volt. jászberényben van 1 fürdő is. én csak nevettem, amikor megláttam. nem tudtam, mi az. 2 hagymaalakú épület nőtt ki 1 kockából. na, ez a fürdő. találtunk 1 másik templomot is, ami mellett 1 mini kresz park van. a lehel vezér útja 1 főútnak nézett ki, de 1 teremtett lélek nem járt sehol sem. amíg balázs pénzt vett fel, én kiszúrtam 1 pizzériát a mellékutcában. odagurultunk, láttuk, hogy lehet szép kártyával fizetni, így leparkoltunk mellette, mint kiderült, a zagyva parton. a művelődési ház mellett valami szektások bibliát árultak. kérdésünkre elmondták, hogy ez a zagyva, nem csatorna, s az információért cserébe nem kezdtek el minket téríteni. csak arra lennék kíváncsi,, kit térítettek, mert embert nem láttunk a környéken. lelakatoltunk 1 P betűhöz. itt szúrom közbe, hogy jászberény gondosan el van látva bringaparkolókkal, sőt itt még a bicikliút is aszfaltos, s a mellette futó gyalogjárda térköves. kóborkutyákat nem, csak macskákat láttunk. a város rendezett és tisz-ta. a zagyvapart is nagyon szép, kellemes sétálóhely. minden várakozásomat felülmúlta a belváros, nem adta azt a tipikus alföldi hangulatot- ha mond6om ezt.
a pizzériában balázs pisztrángot evett én meg valamiféle pulykát. de szerintem 1 olajban sütötték, és némileg halíze/szaga volt az én húsomnak is. de lehet kizárólag a pulyka volt a hibás. én nem is tudom, minek kértem pulykát, amikor pulykaellenes és (disznópárti) vagyok. gondolom már feltettem a kérdést: melyik állatból lehet szalonnát csinálni? válasz: kizárólag a disznóból. tehát a disznó a legfontosabb állat, amit meg lehet enni. miután megettünk, megittunk mindent, eloldalogtunk. a bibliások közül még mindig ott ácsorgott az 1ik azonban volt beszélgetőpartnere 1 helyi biciklis személyében. balázs 2x felborította a biciklijét, mire kiszabadította a sajátját. már mindenki röhögött. (én tegnap azon nevettem, hogy jöttem az esőben, már tiszta víz volt a szemüvegem, odatöröltem neki a kesztyűvel, és ilyen nyikorgó hangot adott, olyan ablakpucolósat. először nem értettem, honnan jön a hang. később persze tudatosan nem tudtam előidézni ezt a hangot). a pincérleánytól megkérdeztem, van -e jászberényben vmi jó cukkrázzda, mert akkor azt felkeressük. azt mondta, van. nagy nehezen észrevettük az általa és 1 gyalogos által megjelölt helyen. ettem 1 hólabdát (cukiban ilyet még nem láttam) és 1 szelet eszterházy tortát. házias jellegűnek mond6om őket, elég finomak voltak. balázs is bedobott 1 hólabdát valamint 1 kókusztekercset. az utóbbi nem ízlett neki, így azt is én faltam fel. megállapítottam, hogy az utóbbi 3 sütit nem kellett volna megennem... most már totál tele voltam. nem vágtam hanyatt magam a cukkrázzdától semmilyen értelemben. azért a népek jöttek, vettek, ettek.
a kossuth lajos streeten kirobogtunk a városból. azt mégsem mondanám, hogy robogtunk, ugyanis nehezítésnek pofaszelünk volt. ráadásul a város6ár környékén elkezdett kurvajó lenni az út, a bicikliút meg 1re szarabb. messziről láttam a piros karikát, és reménykedtem, hogy 60 lesz belerajzolva, nem 1 bicikli. tévedtem. baszki, micsoda szuper volt a 31-es útnak ez a szakasza! és mi (bringások) ki voltunk tiltva. morgolódtam magamban. és elképzeltem, hogy nagykátáig ezen a szaron kell mennünk, miközben velünk párhuzamosan fut ez a faszán felújított út. felment tőle a vérnyomásom. 17 km. aztán szerencsére véget ért a bringagyász, és kimehettünk az útra. egészen 3 km-en tartott még a jóság, aztán elérkeztünk a megye6árhoz, és a 31-es is lesilányodott.
volt ott vmi lófarm az út mentén. kint volt a tájvédelmi körzet tábla is. jó nagy istállók, szalma- és szénabálák szerteszét, és különböző színű meg méretű lovak. amikor eltekertem mellettük, épp akkor szállt le 1 póni (hucul?) 1 nagyobb lóról, haha. ilyet se láttam még.
a nap erősen lefelé vette az irányt, hát sürgettem balázst, hogy még világosban érjünk be nagykátára, sok az autó, nem szeretem a szürkületi vakságot.
beértünk a városba, s pár100 m múlva már ott volt a bal oldalon a 2irányú kerékpárút. rágurultunk, mert jól nézett ki. igen, van néhány eset, amikor jobb a bringaúton menni, mint az autókén. ez a vasútállomásig elvezetett. jött 1 kereszteződés. nekünk balról jött 1 autó, aki ki akart fordulni a főútra. tőlünk jobbra a főúton jött 1 másik autó, aki meg balra akart kanyarodni. és öcsém, ezek szépen mind megálltak és elengedtek minket.
a vasútállomás felújítva, padlófűtés. csak az ajtón alig lehet bemenni biciklivel.
mivel volt még 40 percünk az indulásig, leléptünk felkeresni vmi kocsmát, ui. az nem lehet, hogy eljövünk biciklizni, s még 1 kocsmában sem voltunk. eléggé kihalt volt nagykáta is jászberényhez hasonlóan, pedig ekkor már du. 4 elmúlt. nemtom hol voltak a népek, de biztos, hogy nem a napsütötte utcákon korzóztak. nagy nehezen elbújtatva találtunk 1 krimót. benyitottam, leellenőriztem, hogy nyitva van -e valóban. nyitva. 2 teremtett lélek volt: 1 vendég meg a kocsmárosasszony. micsoda forgalom. a mamóka a cserépkályha melletti széken olvasott. ránk csodálkozott, hogy nincs -e túl hideg a biciklin, majd látva a  lelkesedésemet a cserépkályha iránt, átengedte nekünk a helyet. leültünk, s beszélgettünk. 1re halkabbra fogtuk, mire balázs ráeszmélt: minek suttogunk, nem templomban vagyunk! hihihi.
hazafele a vonaton legalább olyan meleg volt, mint 1 panel lépcsőházában. más biciklis nem volt rajtunk kívül.
jól elfáradtunk. el se tudtam képzelni, hogyan lesz az esti farsangi mulatság. de aztán feléledtem. de ez 1 másik sztori.