2014. július 6., vasárnap

illetőleg

Ismertesse a jogszabálytervezet szerkesztésére és szövegezésére vonatkozó főbb szabályokat!
ez volt az 1ik tétel múltkor. ebben benne van:
illetve” kötőszó csak más egyértelmű nyelvi megfogalmazás alkalmazhatatlansága esetén alkalmazható, „illetőleg” kötőszó nem alkalmazható.
erre az idevágó tankönyvben is szerepel számtalanszor az illetőleg szó. igazából nem értem, miért tiltották ki, bár azt se tudom, mit is jelent pontosan.

turmix
simaságot akartam. tapasztalat: a fekete ribizli magját szétdarálja a turmixgép, viszont a pirosét nem. az utóbbi sokkal nagyobb. érdekes, mert a héjuk alapján pont fordítva gondolnám. a fekete ribizli héja vastag, bőrös, a pirosé vékonyabb, pattanós. ha f.ribi turmixot csinálok, akkor sokkal egyszerűbb dolgom van. a pirossal se szoktam szarozni, megiszom a magját is.azonban ma 1 teljesen homogén lötyit akartam előállítani, ezért  előszedtem a turmixgéphez való ún. centrifuga betétet. ezt a közepébe kell állítani. 1 henger, aminek az oldalán apró pórusok vannak- mint a gyümölcscentrifuga szűrője. a turmixgép teteje stabilizálja a betétet. beöntöm a közepébe a lötyit, 5-ösre kapcsolok, és kinyomja a folyadék fázist oldalra. közben nem szivárog vissza a betétbe a lé.
a könnyű centrifugálás titka:1.ribizlit ö.turmixoltam tejjel (vízzel is lehet). ezáltal elég híg lesz a lötty, s így nem fog megakadni a centrifuga. 2. kiöntöttem a keveréket 1 mérőhengerbe. 3. kiöblítettem a magos turmixkehelyt. 4. kicentrifugáltam a ribizli-tej elegyet. 5. eltávolítottam a magokat. 6. beleturmixoltam a cukrot, banánt, mentát.
így alig van anyagveszteség.
hát ez roppant érdekfeszítő lehet...
ja, amiért leírtam az egészet: elfelejtettem rátenni a turmixgép tetejét, s rögtön 5-ösre kapcsoltam... hahh, a csempe kapta a legtöbbet, a falra alig jutott, sőt még a cipőimbe se folyt bele. csináltam magamnak ezzel a kis figyelmetlenséggel plusz 10 perc munkát... de jó voltam, mert nem idegeskedtem, sőt talán még röhögtem is magamon.
amúgy imádom ezt a turmixgépet. olyan erős, mint én... :) csak 1 konstrukciós hibája van: van az alján 1 vájat/árok körbe, amibe beleül a ribizlimag. max késsel lehet kipiszkálni. vagy flóraszept. de ezek sem megoldások, ha ugyanis ráteszem a tetejét, akkor bebüdösödik, azaz nem lehet maradéktalanul kitisztítani. hm. szerintem a flóraszepttel ki lehet, azonban helyette inkább szellőztetem- ez kímélőbb.
akartam linket, de ilyet már nem gyártanak.

tour de zalakaros és ta-bu 200 hol marad?
a fejemben.
meg itt.
majd hozzácsapom a jövőheti horvátot is. kicsit azért izgulok. 1edül biciklizni horvátországban. emlékszem, mennyire jó a kitáblázás. nagyon fel kell készülnöm. 160 km nem a világvége. ráadásul ebből 60 mo-on. nem tévedek el, és kész! :)

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ha már felmerült a "hol marad" kérdése, akkor jelzem, hogy május 11-én volt a BIG day, amelyen igen aktívan vett részt Zsempi is és jelezte, hogy majd ír.
;-)
Persze azóta több, mint két hónap telt el, így már elhalványulhattak az emlékek. Nem gond, nem is kell mindenről írni.
"Aki ott akar lenni mindenütt, az végül nem lesz ott sehol".
Gábor