2012. október 4., csütörtök

mutánsok


7végén hazautaztam tesómékkal, és sokfélét láttam. hahaha, nagyon vicces.
virág milyen jó megfigyelő (: ült az ölemben, 1x csak megszólal: -andi!
-tessék.
-okos vagy!  én is okos vagyok!
csíkos pólóban voltam, azt nézegette:
-andi! csíkok.
annyira viccescuki volt.
vasárnap reggel kimentünk az erdőbe, hátha találunk gombát. szedtünk 1 kosár őzlábat. sajnos nem vittünk fényképezőt, pedig nagggyon menő volt, amikor kamilla 1 csokor gombával közeledett felénk. kis gyerek, nagy gomba.
szombat reggel tesóm, szülők, nagybátyám elmentek almáért. hoztak enni és pálinkának is. estefele nekiálltunk feldolgozni. előjöttek a régi emlékek, amikor kicsik voltunk, és mi is segédkeztünk a pálinka előkészítésében, azaz szedtük a hullott gyümölcsöt meg hajtottuk a darálót. az utóbbit szerettem, főleg a szilvát lehajtani, mert ugye az puha volt lévén fosóka. összeszedni már kevésbé. mert amilyen könnyű volt darálni (a fosókát), annyira nehéz volt felszedni a földről. emléxem, dohogtam is, hogy ezt minek kell csinálnom, ha úgysem iszok pálinkát. a darálás viszont jó buli volt. bevallom, nálunk némi cukrot szór a gyümölcs közé keresztapám. aztán meg szoktuk kóstolni erjedés után. a pajtában vannak a kék műanyaghordók, és időnként beleettünk, hogy milyen.  ez volt régen. az alma elég kemény, és muszáj feldarabolni (kettévágni), hogy a daráló fogai belekapjanak, és
MINT KÉT TOJÁS... (TESÓM JAVASOLTA FOTÓ ÉS CÍM:)
levigyék- különben csak görgeti. mama közben sztorizgatott. elmesélte, hogy 1x a papa kissé kapatosan jött haza, és kiment a pajtába, mama utánament, hogy mit csinál, hát üresen hajtotta a darálót :) régebben kihajtották a teheneket a rétre legelni. még általános iskolás voltam amikor ez szokás volt a tsz-ben. jól meglepényelték a rétet, nőtt ám ott a gomba szatyorszám! öröm volt szedni. nem értem, hogy miért jobb egész évben az istállóban tartani a teheneket, amikor a réten elvannak, a szart sem kell utánuk összepucolni, ehetnek mindenféle füveket, csak vizet kell nekik vinni. elmondták most a szüleim, hogy mennyiféle táplálékuk volt régen a teheneknek: tök. gyakorlatilag a magján kívül az összes részét megkapták. mama mindig mondja, hogy szekérszám volt a tök. kerékrépa, burgundi (takarmányrépa). ezeket is le kellett szecskázni. azonkívül legeltek, meg télen a széna. hirtelen ennyi. nem csoda, ha olyan jó tejet adtak, amikor ennyifélét ettek.  muter szokta mondani, mennyire megérezte a tejen azt, hogy éppen mit ettek a tehenek. nem csoda, ha a hegyi sajt olyan finom. kiteszik a tehenek szűrét a hegyi népek, egész nap bóklásznak, és zabálják a sokféle növényt, és szuper tejet adnak, amiből zseniális sajtokat készítenek az
NÉGYEK
emberek. hát... ez a városi lét gyakran hiábavalónak tűnik és fenntart6atlannak. annyi érték és tudás van a mezőgazdaságban. és ez az életünk alapja. amit megeszünk. és lenézek, semmibeveszik. mondjuk alapba' is ez van a fizikai munkával kapcsolatban. de mégis miért? ha nem termelik meg nekünk a zöldséget meg a gyümölcsöt, nem tart valaki állatot, hogy húst ehessünk, akkor mégis mi a francot eszünk, hogy túléljünk? régen szinte az egész év azzal telt, hogy megtermelték a megenni kívánt javak, biztosították a hideg, terméketlen hónapokra az emberek maguknak és állataiknak az élelmet. mindennek megvolt a helye. a karajnak ugyanúgy, mint a bélnek vagy a gyomornak vagy a kukoricaszárnak.nem volt szemét. most meg megy a zöldhulladék a kommunális hulladékba. és amikor komposztálót akarok, akkor a lakóközösség fujjog. pedig nem büdös, nem is látnák.
azért némi törekvés elindult, annyira nem vagyok 2ségbeesve. a bor is felvirágzott pár év alatt, most meg nyomatják a sztárszakácsok a szöveget, népszerűek lettek a gasztrobloggerek, az emberek nyitottak az újra, a jóra, tehát van piaci igény, és ezt észreveszik a termelők is. mondjuk nem voltam még ilyen termelői piecon itt a nagy fővárosban, nem tudom, mennyivel drágábban adják, mint a sima piacon. mert ugye az ár meg6ározó.
múltkor isaszegen voltam 1 kisboltban, ott is tartottak jázmin rizst. régebben ez nem volt sehol. tehát elindult valami.
ja még 1 cuki szösszenet: virággal a kertben bóklásztunk, és meglátta a körte alakú paradicsomokat a bokron, mire: kérek körtét.

plüssök hasznosítása
hideg
elkezdődött az ősz. reggelente fel kell öltözni, du. nem annyira, este ismét. az ablakot nem nagyon nyitogatom, csak szellőztetéskor. szabályozni is tudom, mennyi levegő jöjjön be, lásd a képet :) igen, mert ha túl illatosat főzök, akkor úgy tudom a konyharészben tartani az illatot, ha kinyitom a lichthof ablakot meg a szobaablakot, és a huzat felviszi a magasba a szagot. ám ha a fürdőablak (ez szintén a lichthofra néz) és ajtó is nyitva van, akkor a szag tesz 1 kört, és bejön a szobába. tehát az utóbbi 2t be kell csukni.
jaj, de szar, hogy már hosszúnadrágozni kell. ráadásul a kedvenc farmernadrágom -nem mintha kényelmes lenne farmerban biciklizni- foszlik, mint a kalácsi, meg vannak számlálva a napjai.
már most szét-fagy a lábam a melóban.

mentás zöldborsópüré
mutter nyáron vetett borsót, és most is van friss borsó. szombaton csináltunk belőle franciasalátát, vasárnap leszedtem z újabb adagot, és fellapoztam jamie oliver csak természetesen c. szakácskönyvét, hogy elkészítsem belőle a mentás zöldborsópürét. elég sok sajtóhiba van ebben a könyvben: a hozzávalók között szerepel a fejtőbab meg a borsó. és nem írja, hogy meg kell őket főzni, csak azt, hogy mozsárban szétzúzni. én a borsót még csak megeszem nyersen, de a babot?! szóval szerintem meg kell őket főzni, különben emészthetetlen a cucc. a hozzávalók között szerepel a menta, de az elkészítéskor nem írja, hogy mikor tegyük bele.
már több receptet kipróbáltam, elolvastam a könyvből, és ez gyakran előfordul, hogy a hozzávalók között szerepel 1 valami, de az elkészítéskor nem. és nem a sóról van szó.
mind1, manóval konzultáltam, aki megerősített abban, hogy a borsót hőkezelni kell. megcsináltam, finom lett és főleg zöld. a fénykép nem adja vissza. be kéne rendezkednem 1 minimálisat ételfotózáshoz. olyan gyönyörűek a színek, azonban fényképen alig mutatnak. vagy csak ritkán. természetes napfényben ezzel a kis géppel is tudok szép ételfotókat csinálni, ám a nap nem süt este 9-kor...

lábak





Nincsenek megjegyzések: