2012. november 6., kedd

maradék*


* szerkesztek bele még vmit. lásd lentebb

csak 1 szót írtam címnek. megszokásból. pontosabban:

tubusok és flakonok maradékai
tegnap padlizsánkrémet csináltam, és n.a.gáz ezt m.e.katasztrófa anyukájától tanulta el. miszerint: megsüti a padlizsánt. n.a.g. grillezi. ez gyorsabb. közel a tűzhöz. előtte megszurkálja, hogy a padlizsánban fortyogó gőzök távozni tudjanak. n.a.g. gyanítja, hogy ez fontos, különben bentmarad a folyadék, ami szerinte a keserűséget okozza. a puhára sült padlizsánt kiveszi a sütőből. hagyja hűlni annyira, hogy kézzel lehuzigálhassa róla a bőrét. ha a sütés igazán jól sikerült, kb. kifordulnak a padlizsánok a bőrükből. fontos, hogy fémhez ne érjenek a tojásgyümölcsök, különben megbarnulnak. ezért n.a.g. üvegtálba teszi, és fakanál meg favilla segítségével összetöri. szór rá frissen őrölt borsot és sót, valamint belekever irtó apró kockára vágott fokhagymát és/vagy vöröshagymát. mennyiséget nem tudna mondani. keveset, nem kell sok. a hagymák fűszerként viselkednek a padlizsánkrémben, nem szabad kitűnniük. löttyint hozzá olívaolajat. zöldet. aminek van íze. amikor már elég hideg a zöldségmassza, hozzákever némi majonézt. ne sokat, ne vigye el az ízét.
n.a.g. rájött, hogy konkretizálni is tudja a receptet:
4 közepes padlizsán
2 kisebb gerezd fokhagyma
d=3 cm vöröshagyma
só és bors ízlés szerint
100 ml olívaolaj
~ a massza térfogatának tizede mennyiségű majonéz.

és akkor megállok a majonéznél. már hetek óta fejtetőre volt fordítva a műanyag flakon, hogy gravitációsan follyon le (ezt hogy kell helyesen írni?) a trutyi az aljába. tudtam én, hogy a majonéz az a típusú emulzió vagy mi, ami gravitáció ide, gravitáció oda, bőven feltapad a műanyagra. kettévágtam, mert már nem tudtam semennyit sem kivakarni a flakonból. nagyon meglepődtem azon, amit láttam. nem hogy kevés, de rengeteg majonéz volt benne. annyi, hogy ami a doboz alsó felében volt, az elég lett ehhez a sok padlizsánhoz. a kupakos részét letakartam, és visszatettem a hűtőbe. az majdnem ugyanannyi majonéz.
tehát emberek, ha a megvásárolt árut legalább 98 %-ban szeretnétek megenni, és nem kidobni a kukába, akkor vágjátok fel a műanyagdobozos termékek csomagolóanyagait.
nem is reménykedem abban, hogy van aki felvágja, kieszi belőle, és még ki is mossa, és úgy küldi a csomagolást a szelektívbe. de sose lehet tudni.
én ezt középiskolában tanultam az 1ik osztálytársamtól, aki mindig kettévágta a fogkrémes tubust, és kiszedte onnan a fogkrémet. ezekben a mai műanyagokban akármennyire erős is vagy, és nyomod, benne fog maradni 4-5 fogmosásnyi fogkrém.
a tekerős ajakápoló aljában is még kétheti cucc marad. én ezt is kikenem. igaz, hogy 1 mélység után nem elég hozzá az ujjam, mert az nem bírja kikanyarítani, de ki lehet szedni simán bármivel. nekem van 1 gagyi körömreszelőm, amit csak erre használok.
a margarinos dobozból is ki lehet törölgetni kenyérrel a maradékot, amit késsel nem tudsz olyan jól kiszedni.
*válasszuk a fémtubusos mustárt a műanyagdobozos helyett, ha nem akarunk bajlódni a kikotorászásával. ekkor sokkal kisebb lesz a veszteség. ám kolléganő azt mondja, hogy a fémtubusos tartalma fajlagosan drágább, mint a műanyag dobozosé. lehet. én még nem vizsgálódtam ez ügyben.

ennyi. ha már megvesszük, akkor fogyasszuk is el.
és dobjuk ki a tiszta csomagolóanyagot a szelektívbe.

a kaukázusi joghurtról azt gondoltam, hogy az is viszkózus, és biztos rengeteg feltapad a doboz oldalára, de nem. ha összenyomom a dobozt, és kiszívom belőle a kefirt, alig marad veszteség a csomagolóanyagban.

a pörköltszaftot is milyen jó kitörölgetni a lábasból kenyérrel.

és mosogatószer sem fogy így annyira.

erről eszembe jut a
folyóvízben mosogatás. 
én állóvízben szeretek. mert nem pazarlok el annyi vizet meg mosogatószert, és szerintem (tapasztalat) így könnyebben lejön a zsír az edényekről. főleg a paprikás zsír. na, a paprikás zsír a műanyagon veszélyes műfaj.
megfigyeltem, hogy ha van pl. 1 műanyag dobozom, amiben pörkölt volt, és engedek bele forróvizet meg sok mosogatószert, hogy összerázzam, és így a nagyja szenyó kijöjjön belőle, akkor mindig képződik gáz, tehát 1et lehet rázni, utána kinyitni a tetejét, különben "felrobban". aztán újra össze lehet rázni alaposan.
az üveggel is ez a helyzet, ha jól emléxem.

és nemtom észrevettétek -e, hogy spenótot, sóskát állóvízben sokkal alaposabban meg lehet mosni, mint folyóvíz alatt. főleg idő6ékony. meg víz6ékony.

na, vége a környezetvédelmi, spórolós rovatnak, úgysem fogadja meg senki, leginkább azért, mert nem is olvassa :)


Nincsenek megjegyzések: