2012. november 21., szerda

víztorony

mivel szombatra viszonylag nyugis novemberi időjárást ígértek, és mindketten ráértünk, így balázzsal nekiindultunk a hajmáskéri víztornyok felfedezésének. (ez értelmes?)
idén kezdtem el figyelni, hogy a vonatból 1xre 3 víztornyot is lehet látni, csak meg kéne nézni. ezek szerint világosban utaztam. utoljára a 3. víztornyot már várnak láttam, de még így is maradt legalább 2.

kaja
1 kakaóscsiga
1 giant bar müzliszelet
1 vagy 2 cerbona müzliszelet
3 szelet rozskenyér
zellerkrém, sárgarépa
2 rövid
1 tea
1 sör
_________________________
120 km

péntek este elég hulla voltam. vörös, álmos szemek, csigalassúság, igazi fizikai fáradtság, elnyűttség 6almasodott el rajtam. azt kívántam, bárcsak balázs mondaná le a biciklizést. én nem tettem volna meg :) mivel tudtam, hogy már nem nagyon lesz ilyen 7végénk, amikor ekkorát lehet tekerni, közeleg a tél.
aludtam vagy 5 órát, melynek ellenére egész gyorsan fel tudtam kelni, és már inkább lelkesedést éreztem, mintsem fásultságot.
átszereltem a pedálokat, megállapítottam, hogy az 1. váltó még mindig nem működik, összepakoltam.
tudom, hogy a városon kívül mindig sokkal hidegebb van. belekalkulálom azt is, hogy tekerünk, tehát nem bundában kell menni ennek ellenére majdnem mindig alulöltözöm magam. aminek meg is van a következménye: fázok és izzadok.
ruha rajtam: 3/4-es biciklis nadrág, hosszú zokni, és alatta még 1, rövidujjú mez, karmelegítő, NW többé-kevésbé szélálló hosszúujjú izé, RP kamásli.
ruha táskában: 1 póló, 1 hosszúujjú aláöltözet, 1 pár zokni, biciklis sapka.

útvonal

a kamáslit a nagyszőrös utcánál installáltam, míg vártam balázsra.  erre végi szükségem volt.
nem fűllött a fogam az etyeki emelkedőhöz így kora reggel, inkább a velence tó mellett mentem volna, de végül is ez nem volt rossz útvonal, csak a bp-alcsútdoboz szakasz unalmas 1 kicsit.
forgalom alig volt, a nap nem égette ki a szemünket, kissé ködös volt az idő, főleg délután fele.

budaörs után észleltem, hogy otthon felejtettem a kulacsomat, így kénytelen voltam bián megállni 1 boltnál, hogy vegyek vizet. ez a pihenő kellett is, hogy kicsit felmelegedjünk. bekéredzkedtünk a boltba, hadd költsük el ott a reggelinket. a csaj kissé furcsán nézett, ám nem ellenkezett. vettem magamnak 1 kakaóscsigát. jó, tudom, tudom hogy diétán vagyok, de a biciklizés felment alóla. átmelegedve indultunk tovább.
az etyeki domb nem is volt annyira vészes.
útközben sokat gondolkodtam azon, miért megy jobban a tekerés, mint nyáron az országátszelőn, amikor folyton fázok, 52/...az összes lehetőség (39/... nincs), edzetlenebb vagyok. vajon enynit számított volna, hogy kedden is nagytányéron jöttem/mentem gödöllőre? vagy annyi, hogy nem erőlködtem nagyon, és ezért alig vett ki belőlem energiát a tekerés? 7.00-kor indultunk, és 14.30-kor érkeztünk meg hajmáskérre. 120 km volt ez. nyeregben töltött idő majdnem 6 óra volt.
szóval fehérvár előtt már nagyon hisztis voltam, kocsmát vagy bármi mást akartam, ahol átmelegedhetek, és felvehetem a plusz hosszúujjúmat meg zoknimat.ezt az intersparral szembeni kocsmában tettük meg. beértünk, s j meleg fogadott minket. sejtettem, hogy valójában nincs annyira meleg, csak a biciklizés után felhevülten a 16 fokos helyiség is melegnek tűnik...
rendeltünk 1 jägert meg 1 vilmost és 2 teát.
kibújtam a cipőmből. és dörzsölgettem a lábfejeimet, hátha visszatér beléjük az élet. 1-1,5 óra múlve ez be is következett. érdekes, hogy amikor fázok, és a forró teásbögrét szorongatom, folyton kiráz a hideg.
felvettem a pótzoknit és a pótaláöltözőt, megittunk még 1 rövidet meg jól elbeszélgettünk, és tanakodtunk, mi legyen? hazamenjünk a hidegre való tekintettel? deazmilyenmá? mikor annyira víztornyozni akartam, akkor ez a kis hideg megállítson, s újra el kelljen jönni? megállapodtunk, hogy tovább megyünk, a nehezét letudtunk, felfrissültünk, minden jó lesz.
nádasdladányi templom
így is lett. a jäger és a pálinka megtette 6ását, nagy lelkesedéssel szálltunk nyeregbe, és legalább 1 kicsit úgy tekertünk, mintha óriásira élveznénk. az energiaszintünk gyorsan csökkent, láttam, hogy balázs újra lassul, így megálltunk enni nádasdladányon.  a zellerkrém isteni lett. illett hozzá most is a sárgarépa meg a barna kenyér.
már nem fáztam, remek volt.
a falvak gyorsan jöttek 1más után, és királyszentistván emelkedője most könnyűnek tűnt a nyárihoz képest. az utána következő lejtőt nem élvezhettük teljes hosszában, ui. el kellett kanyarodni sóly felé jobbra.  ez a sóly nagyon cukker kis falu. sok a kő a bakonynak ezen a részén. a kövektől olyan otthonos, régies és szép lesz minden. bírom az ilyen dimbi-dombi keskeny kanyargós falusi utakat.

sóly után átkeltünk a 8-ason, és már be is értünk hajmáskérre. 1ből el balra. a falu szélén a vasútállomásnál elgondolkoztam: lehet nem erre vannak a  víztornyok? ott támasztotta a kerítést 1 srác, és megkérdeztem tőle. elküldött minket a másik irányba. visszakanyarogtunk, s 1.ként ezt a romot láttuk meg.
1911-ben adták át ezt az épületkomplexumot. a monarchiában még. nagy volt a katonai fejlesztés szerte európában, s ide álmodták meg a monarchia legnagyobb laktanyáját, s európa legnagyobb lőterét. a 2. vh. idején a németek foglalták el, majd a szovjetek jöttek, akik átalakították, és lelakták. az 1990-es kivonulásukat követően senki nem gondozza az épületeket, a természet kikezdte már jópár helyen, s kidőlt-bedőlt falait látva szomorú vagyok, hogy ennek a gyönyörű épületnek így kell végeznie. az épületek közül párat hasznosítottak ám. van gábor áron általános iskola pl.
az infokat innen és innen lopkodtam. érdemes elolvasni őket.
hajmáskér is szerepel a magyarországi szellemvárosok között.
van motiváció, hova biciklizzek.
utána elgurultunk a víztornyokhoz. a régi nincs lezárva, simán be lehet menni. sajnos nem merészkedtem fel a vaslépcsőn, csak a betonon. most már bánom. misssztikus időjárás volt. aztán vissza a vasútra. a resti meglepően drága volt ahhoz képest, hogy 1 szutyok kis hely, 320 ft 1 üveg dreher. kimenekültünk onnan, be a látszólagosan meleg váróterembe. lazításképpen elvégeztem néhány jóga gyakorlatot, amiket balázsnak is megmutattam. közben bejött 1 helyi arc, és csodálkozva nézett végig rajtunk, amíg keresztülhaladt a várótermen.
jegyet nem tudtunk hajmáskéren venni, a vonaton adta a kaller. így tudtam meg, hogy kedvezményes kerékpárjegyet csak a pénztárban adnak, a vonaton 100 %-át ki kell fizetni. a k. annyát a mávnak. mintha én tehetnék arról, hogy hajmáskéren nincs pénztár. jól felhúztam magam rajta. egész eddig ezt senki nem közölte velem. aztán lehet nem is igaz, mert ahány vasutas, annyiféleképpen értelmezik a szabályzatot. ezt tapasztaltam, amikor utaztam velence 10x-re. nem írom le, csak csodálkoztam, hogy mennyire nem 1 véleményen vannak a vasutasok.
további képek.
büfé- nádasdladányi takarékszövetkezet előtt
őszülő nyírfa királyszentistvánon/ban

hajmáskér, a laktanya fogadóépülete

főépület


kettősség. balra a régi, jobbra  panel

víztorony a víztoronyból

a régi víztorony

az öreg meg a fiatal


víztorony a víztoronytól

Nincsenek megjegyzések: