2010. május 31., hétfő

mondjuk sütemények

hm

bicikli
sehova sem mentem. nem edzettem. aludtam, olvastam, sütöttem helyette.
ja de: tesómmal és főcukival kitekertünk a dunapartra. körbejártak minket a felhők, szépen megúsztuk az esőt. bodza és csipkebogyó mindenütt. megítélésem szerint nem szennyezett a környék. így most már tudom hova megyek csipkebogyót szedni ősszel. nem kell leutazni érte zalába.

vetemény
mutter mondta, hogy ideje kiültetni a palántákat. vasárnap ebéd után rávettem magam. ha már 1x volt időm és még az eső sem esett, ki kellett használni. már gyülekeztek a felhők, amikor kisétáltam a palántákkal. az általam vetett paradicsom összeszedte magát, a paprika nem. 1 lyukba tettem csak saját paprikát (ki tudja melyik fajta...), a többibe az otthon neveltek kerültek. a mustárt az öngyógyító kiskert c. könyv szerint már virágzás előtt le kellett volna sarabolni. erre én gyökerestül huzigáltam ki őket virágzás elindulása után 3 7tel, amikor 130 cm-re is megnőttek 1es példányok. a könyv a mustár mint talajtakaró szerepét hangsúlyozza, és ha időben lesaraboltam volna, akkor a gyökerei bentmaradnak a talajban, és lazítják azt. mondjuk a wekerlei homokon nagy talajlazításra nincs szükség. ráállok a földre, és már kész is a lyuk. bezzeg otthon: ha 1 7ig nem esik az eső, a teteje úgy kiszárad, megrögösödik, hogy ha belevágom a kapát, az visszapattan.
a kertben legalább 3féle gomba terem. tegnap láttam a szomszédasszonynál 2 db kucsmagombát is- újdonság. életemben nem láttam még élő kucsmagombát. de hogy bp 1ik kertvárosában lássam az 1.t, azt nem gondoltam volna sosem...
befejeztem a palántázást, és nem sokkal később eleredt az eső. csak esett. esett.
azért átmentem tesómékhoz. vittem a rebarbara tortát meg a csehszlovák kekszet:

sütemény
györgyikével hozattam budaörsről rebarbarát. a lehel piacon nézegettem, de sehol nem láttam. a fővám csarnokban találtam, 1040 ft/kg-ért. gy. nekem 540-ért hozta. vannak különbségek. mint pl. a tescoban ugyanaz a bor 500 ft-tal olcsóbb, mint az intersparban. így legyünk spar-osok...
a receptet innen néztem ki. azt kell mondjam, zseniális. vaj helyett liga margarinnal csináltam, aszongyák abban nincs tej. merem is remélni, mert e. nem eheti meg a kisbaba miatt. régebben ráírták, hogy tejérzékenyek is fogyaszt6ják. akárhogy nézegettem, nem volt rajta ez a mondat a kockán. de az összetevői közt sem szerepelt bárminemű tejtermék.
izgultam, hogy majd annyi levet ereszt, hogy eláztatja a tésztát. eresztett ugyan, én meg megpróbáltam kilöttyinteni belőle. annyit értem el, hogy csak folyt az oldalán, rá a sütőrácsra és a sütő aljára. jól odaégett, füstölt, takarít6tam a tűzhelyt. a tésztát nem áztatta el a sülő zöldség leve. ahogy kihűlt, 1re szilárdabb lett a rebarbara töltelék. fú kegyetlen jó!
a csehszlovák kinyomós keksz: munkatársamtól kaptam ezt a masinát. ismerős, otthon is van ilyen. a tészta tán kemény lett. a kakaós különösen izms volt. komoly fizikai erőifejtésembe került kinyomni a kekszeket a tepsire. a mazsolák és diók szinte mind lehullottak sütés után a kekszekről. legközelebb érezhető mennyiségben reszelek bele citromhéjat és a kakaósba ánizst teszek. apa valahonan hozott még vagy 1 kiló ánizst. nagyon fonom az ánizsos-kakaós teasütemény.

húsleves
tulajdonképpen emiatt kezdtem el írni most.
vettem pénteken a piacon 6 db csirkeszárnyat meg 20 dkg csirkemájat. piros sodexhoval akartam fizetni, de csak 360 ft volt, így kp-zel ment.
alaplevet akartam a petrezselymes petrezselyemgyökérlevesnek főzni. ezt a chili & vanilián találtam még, de most nem lelem. fú, fű ez pompás 1 leves. olyan gyönyörű zöld! és most ezzel a csodaturmixgéppel remeket fogok alkotni.
feltettem a szárnyakat meg a zöldségeket húslevesnek főni. persze felforraltam... sosem időben érkezek. dzs-vel belefőzettem a májat, így elég rettenetesen néz ki, olyan mintha sár lenne az üvegben. a máj előtt szép sárga volt. csak alapléként lehet felhasználni, másra nem.
csirkeszárnyat ettem. én. ettem. vettem. dúrva.
de hát azon is van hús. szerintem tegnap este megettem 1 csomó bőrét is, mivel a hűtőből szedtem ki, és 1behűlt a bőr alatt lévő hússal.
ezt bírom a legjobban: amikor kiszeded a főtthúst, be a tányérba, kihűl, és megkocsonyásodik a húsról lefolyó leves. kiszeded, cupp, az önkéntes kocsonya. ezekben a kocsonyákban van valami ... hm.. izgi. ahogy remegnek. amit a mama főz disznóból, az nem remeg, mert ugye abban direkt benne van a sok bőr, hogy megálljon. mind1. akkor is imádom bökdösni a villával meg kézzel. érdekes, hogy 1 csiga is kb. ugyanezt az állagot adja, attól meg undorodom. 1 laza csííírke kocsonya. emléxem, 1x vmi ragulevest főztünk kint tyúkból otthon. középiskolás voltam. már idegbeteg volt az egész család, mert a tyúk nem akart megfőni. kész lett, jól telezabáltuk magunkat, és anya félretette a maradékot a nagy kék fazékba. kihűlt, és az egészet 1 tömbben ki lehetett volna borítani a fazékból. van benne anyag. az ízületeseknek állítólag jó ez az állati eredetű kocsonya. nem a pektin. a pektin meg takarít, ugye (beleket)? utána kell néznem, hogy emészthető -e... hát a rossebb tudja. most nincs türelmem hozzá. jelly day.

tesóméknál. épp vacsoráztak.
én: én már ettem zöldséget és húst. na mi vagyok?
tesóm: paleolit
szünet
főcuki: uborka vagy.

amikor befejezték, tesóm megkérdezte főcukit, kér -e még valamit
nem.
biztos?
neeem- azzal odakap az alufólia felé boldog mosollyal. kíváncsian várom, mi van bent, süti vagy mi? erre tesóm kibontja, hát kolbász. nem is szalonna. kérdezem, hogyhogy nem szalonna. hát ne egyen annyi zsírt a gyerek. mert ugye imádja ez a kis cuki lány a szalonnát. talán ha 2 mondatot váltottunk a zsírról, amikor elhangzik a kérdés hozzám:
te zsír vagy?
nem, maximum zsíros.- nevetünk. mindig elcsodálkozok, hogy honnan jutnak eszébe fc-nak bizonyos szavak. mi alapján válogatja ki őket, és építi be a mondataiba? szombaton össze kellett házasítanom jópár állatot, sőt fc-t és magamat is. mondom hogy lányok lányokkal nem nagyon szoktak házasodni. múltkor voltak esküvőn, biztos ott tetszett meg neki az egész. hát vicces.

tüdő?
időnként (hetente 3x) olyan van, hogy lélegzem mint mindig hehe, és akkor hirtelen elkezd szúrni a hátam, ha mély lélegzetet veszek. mintha bordatörésem lenne vagy mi. ez 1 perc után elmúlik. most nem.
leépülés.

Nincsenek megjegyzések: