2011. március 29., kedd

bagel

vasárnap reggel-ire bagelt ettem. még ilyet sosem. tamással anyugatival szemben vmi gíroszoshoz mentünk, és akkro pakolták ki az ételeket a pultba. jött a lány 1 tálca bagettel. szezámmagos, nagy karika. másnaposnak tűnt a pultos, nem jókedvéből adta oda az 1 szem baglet, de hamar feledtette velem ez a péksüti a leány komorságát, és csak az ízre tudtam koncentrálni. el6ároztam, hogy magam is megpróbálkozok vele a 7en. meló után gyorsan begyúrtam a tésztát. nem pont recept szerint adagoltam ahozzávalókat, ui a tejet vízzel helyettesítettem, megelégedtem 1 tojással, friss élesztőt használtam. mindig kivagyok az angolok bögrézésétől, kiskanalazásától, miért nem bírják grammban megadni a mennyiségeket?! utána kell járnom, mi az a tablespoon náluk... nos, megtaláltam. úgy tűnik, a tablespoon az a teáskanál, a teaspoon pedig a kávéskanál. és itt van 1 konyhai mértékegységváltó. 1 tablespoon= 3 teaspoon= 15 ml.
visszatérve a bagelhez. megkelt szépen. kicsit gyorsítottam, ui. nem volt az a dinnyeérlelő meleg a konyhában. melegítettem 1 fazékban vizet, nem forraltam fel. rátettem az üstöt, és így csináltam neki meleget a keléshez. utána daraboltam, gömbölyítettem, pihentettem, majd hurkanyújtás, körcsinálás. azt vettem észre, hogy ez a bageltészta 1általán nem viseli el maga alatt nemhogy a lisztezett deszkát, de még pár lisztszemcsét sem. az ilyen kevés zsiradéktartalmú, nem sodrófával nyújtandó kelttészták alá 1ébként sem kell liszt. nem is értem, hogyan tudtam alálisztezve dolgozni évekig. valamire tehát jó volt a cukrászsuli.
az úszógumi formájú tésztákat meg kellett főzni, beszórni maggal, sütni. sült állapotában nem csináltam fényképet, hiszen ugyanilyen színűek maradtak. én nem tudom, hogyan sül bárkinek is vörösre/aranybarnára a bagelje, ha nem keni le tojással... jól megtévesztett, mert vártam, hogy piruljon, és túlsütöttem őket. pedig nem sokáig kell sütni, hisz előtte meg van főzve. a 2. sarzs (a 4 db mákos) már csak 10 percet tartózkodott a sütőben- ez jobb lett.
mára, 1 éjszaka állás után, olyan szívósak lettek, hogy állkapocs izomlázam lett, mire betoltam 1et. kénytelen voltam amikrohullámú sütőben megmelegíteni, hogy rág6ó legyen. mákos gubához vagy máglyarakáshoz a másnapos bagel valóban kitűnő lehet.
asszem maradok a laugen brötchennél, az királyabb. mondjuk abban van tej és vaj. ez biztos segít puhán tartani.
mama időnként (részben) aludtejjel dagasztja a kalácsot. nagyon jó lesz tőle a tészta, frissebb, tartósabb. tudományos magyarázattal nem szolgál6ok.

kapor
bazz, hoyg jártam múltkor: a lidliben megláttam a kapormagot. namondom, veszek, mert eljött az idő a vetéshez. pénztárnál csak néztem, maikor kiderült, hogy 400 ft. a prémium kapormag. basszus, négy-száz fo-rint. remélem, mind kikel.
nagyon várom, hogy a kapros pogácsában végezzék a kapraim... kaporjaim.

a biciklizésről majd holnap.

Nincsenek megjegyzések: