2012. március 28., szerda

energiatakarékosság

azon agyalok, hogy valóban megéri -1 energiatakarékos égőt venni. elkezdtem fórumokat olvasni. felröppentek olyan összesküvés-elméletek, miszerint ezt az energiatakarékos izzóra való cserét a gyártók találták ki. nekik megéri. a felhasználóval meg elhitetik a környezetvédelem mögé bújtatva. és a hagyományos izzó gyártása olcsóbb és kevésbé környezetszennyező. és sok a gagyi. de olyan tapasztalatok is voltak, hogy a noname tovább bírta, mint a tungsram/philips... és hogy nem attól fog összeomlani a föld, hogy mi otthon világítunk. szóval jó nagy átbaszásnak tűnik az energiatakarékos izzó. szidják a fényerejét: felveszi a ráírt teljesítményt, de nem világít olyan jól, mint az elején. zavaró a fénye, szar mellette olvasni. szerintem is. nekem tegnapelőtt égett ki az olvasólámpámban az energiatakarékos, azért foglalkoztat most a téma. annyi van, hogy ha leejtettem a lámpát -ez gyakran előfordult- nem szakadt el a szál, míg a wolframos ált. tönkrement.
legyünk megint okosak...
ezt számoltam (közelítés).
1.60 W hagyományos égő             2. 15 W energiatakarékos égő
  mondjuk 80 ft/db.                            2000 ft/db
  élettartam: 1000 h                            élettartam: 6000 h  
áramdíj: 50 ft/kWh

áramköltség:
1. 0,06 kW*50 Ft/kWh*1000h= 3000 Ft (1000 h alatt)
2. 0,015 kW*50 Ft/kWh*6000/6= 4500/6= 750 Ft (1000 h alatt)

tehát amíg 1 energiatakarékos élettartama 6 hagyományost emészt fel.
1. 3000*6= 18.000 ft áramdíj. ehhez hozzájön 6 izzó ára, így 6000 üzemórára 18.000+6*80=18.480 ft költség jut
2. 4500 ft áramdíj és az 1 db energiatakarékos égő ára, így 6000 üzemórára 4.500+2.000= 6.500 ft költség jut.

ha feltételezzük, hogy naponta 4 órát világítunk, akkor 6.000/4= 1.500 napON használjuk a lámpákat. ez 4 év. ez 1 ideális eset. ha így történne, akkor nekünk, mint végfelhasználóknak anyagilag megérné energiatakarékos égőket vásárolni. mi a garancia arra, hogy valóban eltartanak az energiatakarékosok olyan sokáig? és a kapcsolgatások körül még mindig nagy a homály. kritikus helyek a wc, spájz, fürdő. márminthogy itt sokat kapcsolgatjuk a villanyt. jelenleg már nem forgalmaznak hagyományos 60 W izzót az EU-ban, csak a raktárkészleteket vásárol6juk meg. remek. fel kell(ett volna) tankolni...
még vmit ki kéne számolni, de abban sme vagyok biztos, hogy amit ideírtam, az jó...
akkor elmegyek a boltba, és megérdeklődöm. figyelek, hogy ki ne cselezzen az eladó vmi marketing szöveggel.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

nézz körül a ledes dolgok között pl. itt:
http://tinyurl.col/7rf2zhk